Försöket gjordes på E4 mellan Saltskog och Moraberg utanför Södertälje. Foto: Hejdlösa bilder/VTI
Bara fördelar med variabla hastighetsgränser
Publicerad:
12 Sep 2024
Variabla hastighetsgränser leder till bättre hastighetsefterlevnad, ökad trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.
Forskare vid VTI och Linköpings universitet har i ett projekt undersökt hur variabla hastighetsgränser kan användas vid normal, men tät, trafik och hur det påverkar framkomlighet, miljö och säkerhet.
Sammantaget tycker forskarna att variabla hastighetsgränser är ett kostnadseffektivt sätt att förbättra trafiksituationen på motorväg där flaskhalsar ofta förekommer. Det gäller i synnerhet om ett system för variabla hastighetsgränser finns på plats och redan används i samband med köbildning. Samtidigt ger det möjligheter att förändra hastighetsgränser lokalt när stora problem uppstår. I studien har trafiken på en sträcka på E4 söder om Södertälje observerats. När trafiken blev tillräckligt tät (mer än 16 fordon per fil och kilometer) sänktes hastighetsgränsen på de elektroniska tavlorna från 100 till 80 kilometer i timmen. Effekten blev att medelhastigheten sjönk till önskad hastighetsgräns. Antalet byten mellan körfälten minskade vilket sänker olycksrisken. Lägre hastigheter minskar utsläpp och miljöpåverkan.